lördag 15 januari 2011

Sydney Opera House


Sa var vi da antligen dar. Det har kallats varldens mest fullandade arkitektoniska skapelse. 1956 avgjordes den stora internationella arkitekttavlingen om utformningen av Sydneys Opera House.  Det fanns manga utmaningar i uppgiften att skapa ett kulturcentrum mitt i Sydneys bullrande hamnomrade.Det fanns manga nya byggnadsproblem som var tvugna att losas pa vagen och det tog lang tid att bygga Man borjade  1959 och man var klar 1973. Det tog alltsa 14 ar att bygga. Men det marks i de oerhort fina och grundliga detaljerna som ar av yppersta kvalitet. Gedigen dansk modernistisk design. Jag blir faktiskt valdigt rord av att fa betrada detta arkitektoniska masterver i detalj. Kanslan ar mycket maktigare an nar jag besokte Peterskyrkan i Rom, Hagia Sofia i Konstantinopel, Eifeltornet i Paris., Houses of Parlament i London , eller varfor inte Stadshuset i Stockholm. Alla ar de symboler for staden.


Det som imponerar mest pa mig ar KVALITEN i alla detaljer. Takens keramikplattor ar tillverkade i Hoganas, de ar sa vackra i sin modernistiska enkelhet. Sa var det ocksa en lugn , trygg och framgangsrik och stabil dansk arkitekt som tog hem priset. Varfor ar danska arkitekter sa bra ? En stark representant for tidens modernism, vilket ocksa syns i valet av konst inne i huset. dar han i hogsta grad hade inflytande.



JORN UTZON arkitekten dog ar 2008 , men hans son Jan Utzon har fortsatt som konsult at Sydney stad vid de restaureringar som standigt maste goras . Allt slits ju. Han gar i sin fars spar ! 
Sjalv kanner jag oerhort mycket for denna byggnad. Jag ville inte ga darifran. Den symboliserar  ju ocksa min ungdomstid. 1956 - 1973 , och all denna modernism var ocksa mina ideal, under den tiden  pa Moderna Museet,  pa Gyllne Cirkeln, och hos Carl Butler pa Rorstrandsgatan, aven han nyligen bortgangen..Operahuset ar min tid, min konst, och min smak ! Jag ar inte sa mycket for de flaskiga postmoderna kopiorna runt om i varlden, dar malet verkar vara att bracka andra, satta rekord , sa hogt som mojligt , sa snabba hissar som mojligt , sa vridna skyskrapor som mojligt.De ar som billiga kopior.Vrakighet i stallet for konst. Det kryllar av hoga spetsiga torn med roterande restauranger och utsikt, men det ar ingen arkitektur. Vem bryr sig . Jasp, jasp.
 Operahuset i Sydney ar inte bara ett valdigt bra operahus. Det ar ocksa i sig ett enormt konstverk.

Jørn Utzon

Jorn Utzon pa toppen av sin karriar forklarande iden med modernismen for Sydneys styresman.

Jørn Utzon
Arbetet ar i full gang . Det gar inte att stoppa langre. Detta blir nog bra ?

Jag undrar om mina barnbarn kan kanna samma som jag, Tycker de att detta ar lika fantastiskt , eller ar de upptagna av andra ideal , bilder och konstupplevelser.Fastnar upplevelsen i hjarnan ? Betyder den nagot for framtiden ? Betyder dataspelens grafik mer ? Ar det bra eller daligt ? Lat oss se pa konsten ! Tycker den nya generationen att detta ar snyggt, vackert eller overhuvudtaget vart att agna tid at ? Har finns ju anda en modell i LEGO som man kan imponeras av.





Dessa stora modernistiska malningar i receptionen har  Jorn Utzon sjalv valt ut
Men han intresserade sig , ocksa starkt for ursprungsbefolkningens konst som han tyckte var Modernistisk.
Han har betytt mycker for intresset o ch utvecklingen av aboriginsk konst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar