lördag 8 januari 2011

Jobbet och skolan

Isak gar i skola och Pila skall borja. Det Australiensiska skolsystemet skiljer sig fran det svenska pa flera punkter. Vissa skolor anses "finare" an andra och da gor foraldrar allt for att flytta till sadana stallen dar de allmanna skolorna har battre rykte. Huspriserna stiger da i dessa omraden. Detta galler alltsa allmanna skolor, dar undervisningen ar fri.
 Sedan finns privatskolor dar foraldrarna betalar dyrt for"battre" undervisning och dessa ar verkligen satta under debatt har. En undersokning som skolministeriet gjort av skolresultaten visar inte att privatskolorna ar battre , tvartom sa uppvisar de samre studieresultat.Privatskolorena protesterar och sager att de ger eleverna sa mycket mer. Hur man skall uppfora sig, etikett, vett och fason och stil. Det ar nog sa att de som gar i privatskola och som betalar "for den skattefinansierade underrvisningen" anses lite korkade eller fisfornama.
 Barnen far ingen skolmat . De har "lunchbox" varje dag. Se bilderna var de sitter och ater sina "boxar". Nu lite bilder fran Isaks och Pilas skola. OBS ! Bilderna pa "Cricket-burarna" , dar barnen tranar cricket och bilder pa Isaks avdelning och Pilas. Aven bild pa ett ovanligt trad som finns vid "lunch-platsen".



Har gar Isak !

Har skall Pihla ga !

Har ater de sin medhavda "lunchbox".

Ett mycket underligt barrtrad ganska nyplanterat vid barnens Lunchstalle.
80 % av traden i Australien ar unika.
Har nagra bilder pa burarna dar de tranar cricket !


Har har vi Isaak och Phila iforda sina sommar skoluniformer for sin forsta dag i skolan 2/2 2011. Isaak borjar i 3:an och Phila borjar forsta klass. Phila har "Hatt" Isaak har "keps med nackskydd". De far inte ga ut pa rasten utan solskydd pa huvudet. Isaak har dock glomt sina skor.Speciella skor och strumpor ingar namligen i "kittet".





Barnomsorgen ar dyr i Australien.Jousha skall borja pa "dagis" i dag 2/2 2011. Det kostar 88 AUD/dag dvs 570 kr/dag = 2850 kr/vecka = 11400 kr/manad inget avdrag om barnet ar sjukt eller borta av annat skal.



Sedan akte vi vidare till Jonans jobb. Microsoft har en modern byggnad och dar haller man pa att bygga om. Det tog tyvarr slut pa batteriet till kameran, sa jag kunde inte knappa sa manga bilder jag ville, men vi skall aka dit igen. Jag har tomt kameran pa bilder nu, sa den ar helt tom. Bilderna finns pa mitt USB-minne. Jag gor urval jag visar inte alla. Nu alltsa lite bilder fran Johans jobb.

Jag vid Microsofts futuristiska hus. Enda dagen jag hade langbyxor vad jag kommer ihag. Sedan var det badshorts och foppatofflor for hela slanten.


Man har anstrangt sig extra for att skapa en kreativ miljo och man
har verkligen lyckats. Jag vill dock ta fler bilder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar